Zusammenfassung
Die Prävalenz von Übergewicht/Adipositas im Kindesalter ist in den letzten Jahren auch in Deutschland besorgniserregend angestiegen. Erfolgreiche Interventionsmaßnahmen zeichnen sich durch zentrale Komponenten wie eine Maßnahmenplanung auf Grundlage eines theoretischen Modells, die Einbeziehung verschiedener Zielgruppen und Schulen/Kindergärten als ganze Einheit und die Evaluation ihrer Effizienz aus. Am Beispiel der Entwicklung und Implementierung der IDEFICS-Intervention werden diese zentralen Komponenten dargestellt. Die IDEFICS-Intervention wurde mithilfe des Intervention-mapping-Protokolls entwickelt und zielt auf eine gesunde Ernährung, mehr Bewegung und Entspannung. Zur Durchführung der IDEFICS-Intervention wurden zehn Module entwickelt, die auf verschiedenen Ebenen ansetzen. Die Umsetzung der Module wird für Deutschland exemplarisch dargestellt. Schwierigkeiten bei der Umsetzung ergaben sich aus unklaren Verantwortlichkeiten und aus der erforderlichen kulturellen Anpassung der Module. Hervorzuheben sind jedoch ihre Stärken wie die Einbeziehung sozial Benachteiligter, die Durchführung im Setting Kindergarten/Schule und eine wissenschaftlich fundierte Evaluation.
Abstract
The prevalence of overweight/obesity in childhood has also been rising at an alarming rate in Germany during recent years. Central components of successful intervention measures include the underpinning of the program with a theoretical model and the inclusion of several target groups as well as schools and kindergartens as whole units. Evaluation of the program is necessary for the development of evidence-based interventions. These central components are highlighted using the example of the development and implementation of the IDEFICS intervention. The IDEFICS intervention was developed using the intervention mapping protocol and aims for a healthy diet, more physical activity, and relaxation. For the implementation of the IDEFICS intervention, ten modules targeting different levels were developed. The implementation is illustrated using Germany as an example. Difficulties in the implementation arose due to unclear responsibilities and the necessary cultural adaption of internationally developed modules. However, the strengths (e.g., inclusion of the socially disadvantaged, the implementation in a school/kindergarten setting, and a scientific evaluation) also need to be stressed.
Literatur
Wang Y, Lobstein T (2006) Worldwide trends in childhood overweight and obesity. Int J Pediatr Obes 1(1):11–25
Böhm A, Friese E, Greil E, Lüdecke K (2002) Körperliche Entwicklung und Übergewicht bei Kindern und Jugendlichen. Analyse von Daten aus ärztlichen Reihenuntersuchungen des Öffentlichen Gesundheitsdiensts im Land Brandenburg. Montasschr Kinderheilkd 150:48–57
Kurth B, Schaffrath Rosario A (2007) Die Verbreitung von Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50(5/6):736–743
Ahrens W, Bammann K, De Henauw S et al on behalf of the IDEFICS Consortium (2006) Understanding and preventing childhood obesity and related disorders – IDEFICS: a European multilevel epidemiological approach. Nutr Metab Cardiovasc Dis 16(4):302–308
Keimer KM, Hebestreit A, Hassel H (2008) Gesundheitserziehung in Deutschland, Schweden, Ungarn und auf Zypern – Qualitative Ergebnisse der IDEFICS-Studie. AID, Ernährung im Fokus 9:326–334
Bammann K, Peplies J, Sjöström M et al on behalf of the IDEFICS Consortium (2006) Assessment of diet, physical activity and biological, social and environmental factors in a multi-centre European project on diet- and lifestyle-related disorders in children (IDEFICS). J Public Health 14(5):279–289
World Health Organization (2006) Nutrition, physical activity and prevention of obesity: recent policy developments in the WHO European region. WHO, Geneva
Dietz WH (1998) Health consequences of obesity in youth: childhood predictors of adult disease. Pediatrics 101(3 Pt 2):518–525
Campbell K, Waters E, O’Meara S et al (2002) Interventions for preventing obesity in children. Cochrane Database Syst Rev (2):CD001871
Summerbell CD, Waters E, Edmunds LD et al (2005) Interventions for preventing obesity in children. Cochrane Database Syst Rev (3):CD001871
Hassel H, Keimer K (2008) Parent involvement when developing health education programmes. Ital J Public Health 5(1):4–11
Stice E, Shaw H, Marti CN (2006) A meta-analytic review of obesity prevention programs for children and adolescents: the skinny on interventions that work. Psychol Bull 132(5):667–691
Brown T, Kelly S, Summerbell C (2007) Prevention of obesity: a review of interventions. Obes Rev 8(1):127–130
Dreas J, Hassel H (2010) What accounts for good practice? Assessment of obesity prevention projects for kindergarten children in Germany. J Public Health 18(2):145–152
Bartholomew K, Parcel GS, Kok G, Gottlieb NH (2006) Planning health promotion programs: an intervention mapping approach. Jossey-Bass, San Francisco
University of Ghent (2007) Report containing the core set of intervention modules, communication strategies and the corresponding SOPs for use in pre-school and primary schools and in other settings and dissemination channels. Internal Document 1–74
De Henauw S, Verbestel V, Marild S et al on behalf of the IDEFICS consortium (2010) The IDEFICS community oriented intervention program. A new model for childhood obesity prevention in Europe? Int J Obes (im Druck)
Holmes ME, Ekkekakis P, Eisenmann JC (2010) The physical activity, stress and metabolic syndrome triangle: a guide to unfamiliar territory for the obesity researcher. Obes 11:492–507
Koch FS, Sepa A, Ludvigsson J (2008) Psychological stress and obesity. J Pediatr 153:839–844
Torres SJ, Nowson CA (2007) Relationship between stress, eating behavior, and obesity. Nutrition 23(11–12):887–894
Biddle SJH, Gorely T, Stensel DJ (2004) Health-enhancing physical activity and sedentary behaviour in children and adolescents. J Sports Sci 22:679–701
Dollman J, Norton K, Norton L (2005) Evidence for secular trends in children’s physical activity behaviour. Br J Sports Med 39:892–897
Wareham NJ, Van Sluijs EMF, Ekelund U (2005) Physical activity and obesity prevention: a review of the current evidence. Proc Nutr Soc 64:229–247
World Health Organization (Hrsg) (2006) Die Herausforderung Adipositas und Strategien zu ihrer Bekämpfung in der Europäischen Region der WHO. Europäische Ministerkonferenz der WHO zur Bekämpfung der Adipositas Ernährung und Bewegung für die Gesundheit, Istanbul, 15.–17. November 2006, Kopenhagen
World Health Organization (WHO) (2006) Physical activity and health in Europe: evidence for action. WHO, Copenhagen
Dietz WH, Gortmaker SL (2001) Preventing obesity in children and adolescents. Ann Rev Public Health 22:337–353
World Health Organization (2003) Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. WHO, Geneva
World Health Organization Regional Office for Europe (2006) Food and nutrition policy for schools. A tool for the development of school nutrition programmes in the European Region. WHO, Copenhagen
Haerens L, De Bourdeaudhuij I, Barba G et al (2009) Developing the IDEFICS community-based intervention program to enhance eating behaviors in 2- to 8-year-old children: findings from focus groups with children and parents. Health Educ Res 24(3):381–393
Haerens L, De Bourdeaudhuij I, Eiben G et al (2010) Formative research to develop the IDEFICS physical activity intervention component: findings from focus groups with children and parents. J Phys Act Health 7(2):246–256
University of Ghent (2006) Study manual for qualitative research and documentation sheets for qualitative research. Internal Document. University of Ghent, Ghent
Pigeot I, De Henauw S, Foraita R et al (2010) Primary prevention from the epidemiology perspective: three examples from the practice. BMC Med Res Methodol 10:10
Hebestreit A, Keimer K, Hassel H et al (2010) What do children understand? Communicating health behaviour in a European multicenter study. J Public Health 18(4):391–401
Sallis J, Owen N (2002) Ecological models of health behavior. In: Glanz K, Rimer B, Lewis FM (Hrsg) Health behaviour and health education: theory, research, and practice. Jossey-Bass, San Francisco, S 462–484
Pigeot I, Buck C, Herrmann D, Ahrens W (2010) Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 53(7):653–665
Ahrens W, Bammann K, Pigeot I (2008) Evidenzbasierung von Primärprävention am Beispiel einer Interventionsstudie zum kindlichen Übergewicht. Prävention Gesundheitsförderung 3(4):246–252
Pigeot I, Ahrens W, Foraita R et al (2006) Ausgewählte methodische Probleme evidenzbasierter Prävention. Prävention Gesundheitsförderung 1(4):240–247
Lobstein T, Baur L, Uauy R (2004) Obesity in children and young people: a crisis in public health. Obes Rev 5(Suppl 1):4–104
Story M (1999) School-based approaches for preventing and treating obesity. Int J Obes Relat Metab Disord 23(Suppl 2):S43–S51
Story M, Kaphingst KM, French S (2006) The role of child care settings in obesity prevention. Future Child 16(1):143–168
World Health Organization (WHO) (2010) Recommended amount of rhysical activity. www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/en/index.html
Strong WB, Malina RM, Blimkie CJ et al (2005) Evidence based physical activity for school-age youth. J Pediatr 146(6):732–737
Verstraete SJ, Cardon GM, De Clercq DL, De Bourdeaudhuij I (2006) Increasing children’s physical activity levels during recess periods in elementary schools: the effects of providing game equipment. Eur J Public Health 16(4):415–419
Stratton G, Mullan E (2005) The effect of multicolor playground markings on children’s physical activity level during recess. Prev Med 41(5–6):828–833
Bagby K, Adams S (2007) Evidence-based practice guideline: increasing physical activity in schools – kindergarten through 8th grade. J Sch Nurs 23(3):137–143
Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA) (2006) Kriterien guter Praxis in der Gesundheitsförderung bei sozial Benachteiligten. Eigenverlag, Köln
Danksagungen
Wir danken allen an der Umsetzung der IDEFICS-Intervention beteiligten Personen für ihr Engagement. Diese Publikation wurde im Rahmen der IDEFICS-Studie erstellt (www.idefics.eu). Die IDEFICS-Studie wird von der Europäischen Kommission im 6. Forschungsrahmenprogramm unter der Kontrakt-Nr. 016181 (FOOD) gefördert.
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Gallois, K., de Henauw, S., Hassel, H. et al. Standardisierte Entwicklung der IDEFICS-Intervention und Implementierung in Deutschland. Bundesgesundheitsbl. 54, 330–338 (2011). https://doi.org/10.1007/s00103-010-1220-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-010-1220-y